Projekt z wykorzystaniem filmowej adaptacji “W pustyni i w puszczy”

W pustyni i w puszczy

Wykorzystywanie filmów na lekcji ma sens o tyle, o ile jest połączone z zadaniami, które uczniowie muszą wykonać. Samo włączenie dzieciakom filmu jest raczej stratą cennego czasu, którego i tak nigdy za wiele, i nie przynosi za bardzo korzyści językowych.

Aby oglądanie filmu takie korzyści przyniosło, uczniowie muszą otrzymać pewne zadania, na których będą musieli się skupić. Sprawią one, że uczniowie z większą uwagą i zaangażowaniem podejdą do samego oglądania filmu.

Osobiście, do projektu w klasie licealnej, wykorzystałam film “W pustyni i w puszczy” na podstwie powieści Henryka Sienkiewicza.

Cały projekt składał się z 3 jednostek lekcyjnych.

1 lekcja – zapoznanie uczniów z terminologią związaną z fabułą filmu/narracją utworu literackiego, czyli:

  • omówienie różnego typu bohaterów (protagonista/antagonista/bohaterowie drugoplanowi/ bohater statyczny/bohater dynamiczny);
  • omówienie elementów fabuły (ekspozycja/rozwój akcji/punkt kulminacyjny/spadek napięcia/rozwiązanie akcji);
  • omówienie pojęcia konfliktu (konflikt wewnętrzny/konflikt zewnętrzny);
  • wyjaśnienie czym są czas i miejsce akcji;
  • omówienie różnych typów narracji (pierwszoosobowa/trzecioosobowa);
  • wyjaśnienie czym jest temat.

Ponieważ w tym projekcie zakładamy, że uczniowie będą pracowć w grupach, dobrze jest poświęcić trochę czasu na omówienie zalet pracy w grupach, czyli innymi słowy, co zyskają uczniowie współpracując ze swoimi kolegami i koleżankami.

Ostatnią rzaeczą, która będzie miała miejsce na pierwszej lekcji, jest omówienie samego zadania i przedstawienie naszych oczekiwań co do jego realizacji. Poniżej zamieszczam wskazówki, które dawałam swoim uczniom przy realizacji ich projektu:

WSKAZÓWKI DO PROJEKTU GRUPOWEGO

  • Będziesz pracować w grupie 3-4 osobowej.

  • Każda grupa otrzyma do opracowania kilka pytań związanych z obejrzanym filmem.

  • Każdy członek grupy będzie odpowiedzialny za zaprezentowanie przydzielonego materiału.

  • Podczas oglądania filmu sporządź notatkę w formie punktów udzielając odpowiedzi na podane niżej pytania:

  1. Kim są główni bohaterowie filmu „W pustyni i w puszczy”? Opisz ich wygląd zewnętrzny (płeć, wiek, budowę ciała, narodowość, kolor włosów, oczu, sposób ubierania).

  2. Wymień i opisz 3 bohaterów drugoplanowych (płeć, wiek, budowę ciała, narodowość, kolor włosów, oczu, sposób ubierania się).

  3. Opisz czas i miejsce filmu. Co wskazuje na ten czas i miejsce? (Podaj jak najwięcej szczegółów).

  4. Jakie są elementy fabuły filmu (ekspozycja, rozwój akcji, punkt kulminacyjny, spadek napięcia, rozwiązanie)?

  5. Kto jest antagonistą/ antagonistami w filmie?

  6. Jaki jest temat filmu? Podaj szczegóły, które uzasadnią Twoją odpowiedź.

  7. Jak myślisz, co wydarzy się w przyszłości? Dlaczego tak myślisz? (Podaj powody uzasadniające Twój punkt widzenia).

  8. Jak myślisz, czy można się czegoś nauczyć z filmu „W pustyni i w puszczy”? Odpowiedź uzasadnij.

W przypadku projektu, który dzieciaki przygotowywały na mojej lekcji, każdej grupie przydzieliłam po 2 pytania z powyższej listy. Ze względu na czas, nie chciałam, aby wszystkie grupy prezentowały te same informacje. Zajęłoby to strasznie dużo czasu:)

Opcjonalnie możesz podać uczniom listę słów/wyrażeń, których chcesz aby użyli w swoich prezentacjach.

2 lekcja – oglądanie filmu/ sporządzanie notatek/ czas na pracę w grupie.

3 lekcja – czas na pracę w grupie (ostateczne poprawki/możliwość konsultacji z nauczycielem)/prezentacje grupowe.

Oto przykład, a zarazem propozycja, w jaki sposób możesz wykorzystać film na lekcji tak, aby połączyć przyjemne (czyli samo oglądanie filmu) z pożytecznym (czyli nauką języka).

 

Leave a comment